Македонија До каде е скринингот?

До каде е скринингот?

Недоволно информации за пошироката јавност за досегашниот процес

Фото: МНР

По едномесечна празнична пауза продолжува скринингот. Тоа е веројатно добар момент да се направи пресек до каде е овој процес. Овде презентираните податоци се засноваат на објавениот календар на веб страната на СЕП и досегашното следење на скринингот.

Автор: Малинка Ристевска – Јорданова

Двата дела од скринингот – објаснувачкиот и билатералниот – се одвиваат напоредно. Досега е завршен објаснувачкиот скрининг за првите три кластери: 1. Темели, 2. Внатрешен пазар и 3. Конкурентност и инклузивен раст. Овие кластери опфаќаат 22 поглавја и три области. Потсетуваме дека овој циклус на објаснувачки скрининг, во кој Европската комисија го презентира правото на Унијата, е ажурирање на претходно одржаниот аналитички скрининг во 2018-2019 година.

Претстои објаснувачкиот скрининг за преостанатите три кластери: 4. Зелена агенда и одржлива поврзаност (март) ; 5. Ресурси, земјоделство и кохезија (јуни) и 6. Надворшени односи (септември).

Билатералниот скрининг е завршен за првиот кластер. За вториот кластер се планира од јануари до март, за третиот – од март до јуни, за четвртиот – во јуни и септември, за петтиот и шестиот – во октомври и ноември.

Распоредот на скринингот е прикажан на следнава табела (завршените делови се потемнети; АА: ажурирање на аналитички скрининг; Б: билатерален скрининг).

2022 2023
Кл. Поглавје/област IX X XI XII I II III IV V VI VII VIII IX X XI
1 Демократски институции АА Б
1 23 Правосудство и темелни права АА Б
1 Реформа на јавната администрација АА Б
1 24 Правда, слобода и безбедност АА Б
1 Економски критериуми АА Б
1 5 Јавни набавки АА Б
1 18 Статистика АА Б
1 32 Финансиска контрола АА Б
2 1 Слободно движење на стоки АА Б
2 2 Слободa на движење за работниците АА Б
2 3 Право на основање и слобода на движење на услуги АА Б
2 4 Слободно движење на капиталот АА Б
2 6 Право на трговски друштва АА Б
2 7 Право на интелектуална сопственост АА Б
2 8 Политика на конкуренција АА Б
2 9 Финансиски услуги АА Б
2 28 Заштита на потрошувачите и здравствена заштита АА Б
3 10 Информатичко општество и медиуми АА Б
3 16 Оданочување АА Б
3 17 Економска и монетарна унија Б
3 19 Социјална политика и вработување АА Б
3 20 Претпријатија и индустриска политика АА Б
3 25 Наука и истражување АА Б
3 26 Образование и култура АА Б
3 29 Царинска унија АА Б
4 14 Транспортна политика АА Б
4 15 Енергија АА Б
4 21 Трансевропски мрежи АА Б Б
4 27 Животна средина и климатски промени АА Б
5 11. Земјоделство и рурален развој АА Б
5 12. Безбедност на храната, ветеринарна и фитосанитарна политика АА Б
5 13. Рибарство АА Б
5 22. Регионална политика и координација на структурните инструменти АА Б
5 33. Финансиски и буџетски одредби АА Б
6 30. Надворешни односи АА Б
6 31. Надворешна, безбедносна и одбранбена политика АА Б

Она што е помалку познато за пошироката јавност е содржината на процесот, за што се значајни транспарентноста, но и комуникацијата на клучните чинители.

Најпрвин во поглед на транспарентноста.  За објаснувачкиот скрининг достапни се презентациите на Европската комисија од претходно одржаниот скрининг за сите поглавја (2018-2019) и од ажурирањето за Кластерот Темели, но не и за вториот и третиот кластер. Позитивно досега беше тоа што имаше он-лајн преноси на состаноците. Меѓутоа, нив ги следат релативно мал број експерти и претставници на невладините организации.

За билатералните состаноци податоците се уште поштури. Презентациите не се објавени. За жал, на официјалната веб страна на Секретаријатот за европски прашања, информациите и документите во врска со скринингот и воопшто за преговорите се неструктуирани.

Ниту Албанија не може да се пофали со транспарентност на релевантните документи. За споредба, информациите и документи за преговорите на Црна Гора и за Србија поструктуирани. Достапни се и презентациите од билатералниот скрининг (иако беа објавени подоцна), а за Србија и записниците од објаснувачкиот.

Што се однесува пак до информирањето и комуникацијата со пошироката јавност, таа главно се исцрпува со соопштенија за состаноците. Главниот аспект е учеството на функционерите/претставниците на институциите во нив. Отсуствува напор од Владата, односно од Секретаријатот за европски прашања, како централно координативно тело на процесот, на пошироката јавност да ѝ се пренесе главната содржина и пораки од состаноците На конференциите за печатот, но и во другите облици на комуникација, содржината на скринингот паѓа во сенка на политичките прашања, како што е прашањето за измена на Уставот.

Според штурото соопштение од Секретаријатот за европски прашања, на неoдамна одржаниот трет состанок на Работнио комитет за европска интеграција, меѓу другото, се разговарало и за „обврските од билатералниот скрининг“, но нема објаснување какви се тие обврски. Претпоставка е дека во оваа фаза тоа се барања за дополнителни податоци и објаснувања по состаноците. Меѓутоа, за да нема претпоставки, неопходни се информации.