Извор на фотографија: Фејсбук страница на ИЦЕДА

Дигиталниот идентитет е многу важен за дискусија во дигиталната ера бидејќи без дигитален идентитет нема да можеме да продолжиме со дигиталната трансформација на јавните услуги. Патот на Естонија кон дигитализацијата е добар пример што треба да се следи и совлада во локалните околности на нашите земји. Ова беше констатирано на панелот „Дијалози за дигитална агенда: Дали можеме да имаме квалитетни електронски услуги без дигитален идентитет?“ од Мила Јосифовска Даниловска, програмски менаџер – социјална отчетност и човековите права на интернет во Фондацијата Метаморфозис, пренесува Порталб.мк.

Зборувајќи за дигиталниот идентитет и неговата употреба кога станува збор за имплементација на нови електронски услуги, Јосифовска Даниловска сподели дел од активностите на државата и нејзината работа на овој план.

Таа ги објасни електронските услуги што ги има во Северна Македонија, предизвиците и начинот на функционирање.

„Преку националниот портал за е-услуги, што го имаме во Северна Македонија, кој беше лансиран повторно и обновен во 2019/2020 година, граѓаните можат да добијат одредена количина на електронски услуги. За жал, со различни нивоа на софистицираност, не сите се целосно електронски. За да можат да ги користат електронските услуги, прво треба да се регистрираат преку овој единствен знак во системот каде што ги внесуваат корисничкото име, лозинката, потоа во позадина има многу контроли и откако ќе завршат, се создава Електронскиот идентитет (Е-ИД). При секоја регистрација на електронска лична карта, Централниот регистар на население обезбедува одредена количина на лични податоци како име, презиме, датум на раѓање, адреса и сите лични податоци што треба да ги внесете за да добиете услуги за вас“, рече Јосифовска Даниловска.

Таа додаде дека за да може да користи некоја од овие услуги преку националниот портал за електронски услуги или други интегрирани системи кои се дел од порталот, лицето дефинитивно ќе треба да креира Е-ИД и има различни нивоа на е-профили кои се преку порталот, главно база на ниско и високо ниво.

„Едноставното (основното) е со корисничко име и лозинка и значи дека физичкиот идентитет сè уште не е потврден или заверен преку процесот на регистрација. Ова значи дека има ограничен број на е-услуги што лицето може да ги користи со ова основно име на кориснички профил. Откако ќе се потврди нивниот профил, тие стануваат корисници на ИД на ниско ниво и можат да користат поголем број услуги. За да се постигне највисоко ниво на лична карта, мора да поседуваат и сертификат за дигитален потпис“, нагласи Јосифовска Даниловска.

Таа, меѓу другото, ја подвлече соработката на Владата на земјава со Mastercard за различни дигитални решенија кои имаат за цел да ја унапредат дигиталната економија на земјата, како и давање онлајн деловни услуги.

Како чекор напред во унапредувањето на земјата во оваа насока, таа истакна дека претставници на Владата биле во Естонија на студиска посета, за да видат каков е патот на естонската влада за нивните граѓани да користат електронска лична карта.

„Тоа е земја од која сме учеле, преку ИЦЕДА испративме дваесетина претставници на институции, на граѓанскиот сектор и на национално и на локално ниво, со цел да го видат примерот на Естонија, да научат од него и потенцијално не да го копираат, туку да го прилагодат на локалните околности во нивните земји“, нагласи Јосифовска Даниловска.

Нагласи дека тоа што го смета како погрешно во овој поглед е фактот што не се зборува многу на јазик што го разбираат широките маси.

„Употребуваме големи термини и зборови кои не се разбирливи, и доколку ние ги поканиме граѓаните и тие не дојдат, треба ние да одиме кај нив“, рече Јосифовска Даниловска.

Таа, меѓу другото, истакна дека институциите, академијата, граѓанскиот сектор и граѓаните треба да соработуваат за да се направат одржливи промени на овој план.

На панелот на оваа тема, искуствата на нивните земји ги споделија и Ванѓуш Ставро од Министерството за внатрешни работи – Албанија; Хабит Хајредини од Кабинетот на премиерот – Косово; Александра Џанкиќ од Министерството за внатрешни работи – Црна Гора и Марија Сужиќ од Институтот за развој и иновации – Србија.

Потоа беше претставена Опсерваторијата на дигитална агенда – Извештај за земјата и патоказ за унапредување на Дигиталната агенда во Црна Гора 2022 година.

Инаку, овој настан се реализираше како дел од регионалниот проект „Зголемување на граѓанското учество во дигиталната агенда – ИЦЕДА“ во соработка со невладината организација – домаќин, која исто така е дел од мрежата ИЦЕДА, НВО 35мм.

Оваа мрежа промовира подобри дигитални услуги во Западен Балкан. Финансиски е поддржана од Европската Унија, а делумно е кофинансирана од Министерството за јавна администрација на Црна Гора. На настанот присуствуваа претставници на релевантни институции, граѓанското општество и други засегнати страни од Северна Македонија, Албанија, Косово, Србија и Црна Гора.

Настанот е дизајниран за да овозможи размена на знаења и практики меѓу регионалните лидери, но и да иницира продуктивни дискусии и дијалог за можностите и предизвиците за користење на дигиталниот идентитет за јавни услуги.

Панелот може да го следите со кликнување ТУКА.

Напишете коментар