Foto: Shutterstock

Na Twitter profilu Slobodan Begojev – Bega 27. maja 2022. godine objavljena je slika na kojoj se vidi ispisan navodni citat bivšeg njemačkog kancelara Otta von Bismarcka, u kome on govori da snaga Rusije može biti “potkopana” samo odvajanjem i suprotstavljanjem Ukrajine Rusiji.

Snaga Rusije može biti potkopana samo ako se od nje odvoji Ukrajina. Oni koji žele to da urade, ne samo da ih moraju odvojiti, već Ukrajinu moraju suprotstaviti Rusiji, zakrviti dva dela istog naroda i gledati kako brat ubija brata. Da bi to ostvarili potrebno je pronaći i odgojiti izdajnike među nacionalnom elitom i uz pomoć njih izmeniti samosvest jednog dela velikog naroda do takvog nivoa da mrze sve rusko, da mrze svoj rod, a da to ni ne znaju. Ostalo će učiniti vreme.

Oto fon Bizmark (1815-1898) – nemački kancelar

Krajem maja i početkom juna identična slika objavljena je na još nekoliko Twitter (link) i Facebook profila (12, 3, 45, 678). Tokom maja i juna, na društvenim mrežama isti citat dijelio se i u nešto drugačijim verzijama objava (12, 34, 5).

Navodni Bismarckov citat u kome on govori kako “potkopati” snagu Rusije na društvenim mrežama na našem govornom području prisutan je minimalno od 2013. godine. Dijelio se i tokom 2014. (link), a zatim sporadično i tokom narednih godina (link). Krajem februara 2022. godine, s početkom rata u Ukrajini, citat je opet aktuelizovan. Pronašli smo ga na desetinama Facebook profila i stranica.

Tvrdnju da ovaj citat pripada Bismarcku moguće je naći i u velikom broju medijskih izvještaja, analiza i kolumni objavljenih u različitim medijima u regiji. Pronašli smo je na portalima:  24 sedam (26.2.2022), Oružje online (25.11.2021), Serbian times (26.2.2022), Sfera media (26.2.2022), Standard (3.4.2014), Skener (19.12.2021), Vice (13.3.2022), Herceg RTV (21.5.2015), Zapadni Srbi (10.2.2017), RTRS (14.3.2022), Glas Srpske (14.3.2022), Pale live (14.3.2022), Srpska info (19.12.2021), Pink (25.2.2022), Radio Šabac (26.2.2022), Tabloid (14.4.2022), Balkan magazin (2.4.2014), Nova srpska politička misao (25.5.2014).

Navedeni citat je bivšem njemačkom kancelaru pripisao i član Predsjedništva Bosne i Hercegovine Milorad Dodik, krajem februara, kada su brojni regionalni mediji prenijeli njegovu izjavu u kojoj se on poziva na ovaj citat.

 

Šta su činjenice?

Ne postoji službeni izvor koji bi potvrdio da je bivši njemački kancelar ikada izgovorio ili napisao riječi koje mu se pripisuju. O ovome je još 2014. godine pisao DW na ukrajinskom jeziku. Ovaj je medij tada kontaktirao Fondaciju “Bismarck” u Njemačkoj.

U odgovoru na naš upit, dr. Ulf Morgenstern, istraživač u Fondaciji koja se bavi zaostavštinom Otta von Bismarcka, rekao je: “Bismarck nije rekao ništa slično. I nije mogao.” Nema dokaza – ni u kancelarovim zabilješkama, ni transkriptima njegovih govora, ni nacrtima pisama, ni u memoarima njegovih savremenika – da se nešto slično spominjalo.

DW, pak, navodi da je, s druge strane, u Bismarckovim memoarima moguće pronaći dokaze da je njemački kancelar s neodobravanjem govorio o ideji “rasparčavanja Rusije”, koju je predviđala jedna politička partija.

Ipak, DW navodi i da postoji još jedan razlog zbog kojeg navedeni citat nije autentičan.

Postoji i još jedan razlog zašto njemački istoričari smatraju da nije mogao izgovoriti ove riječi: “Bismarck jednostavno nije poznavao riječ ‘Ukrajina’. Ona je u evropski leksikon ušla mnogo kasnije.”

U tekstu koji je objavio Radio Slobodna Evropa 2014. godine navodi se izjava ukrajinskog istoričara koji nije saglasan da Bismarck nije mogao znati za termin “Ukrajina”, ali je saglasan da citat nije izgovorio bivši njemački kancelar.

Pored navedenih medija, o ovome je pisalo nekoliko stranih fact-checking platformi (Myth Detector, Stop Fake), a na našem govornom području FaktografRaskrinkavanje (.me) i Istinomer.

Shodno navedenom, objavu na Facebook profilu Ljubomir Erdoglija ocjenjujemo kao lažnu vijest, dok ostala pojavljivanja izmišljenog citata na društvenim mrežama dobijaju ocjenu prenošenje lažnih vijesti. Istu ocjenu dobijaju i članci portala Herceg RTV i 24 sedam.

Članke u kojima se navedena tvrdnja spominje kao usputna i nije u fokusu teksta ocjenjujemo kao dezinformaciju.

Napomena

17.6.2022. Glas Srpske je u međuvremenu objavio ispravke u tekstu, zbog čega dobija i ocjenu ispravljeno.

22.6.2022. Portal Srpska info je objavio ispravke u tekstu, zbog čega dobija i ocjenu ispravljeno.

(Raskrinkavanje.ba)