Новиот „компјутер за секое дете“ да оди во фази и со добра инфраструктура, велат експертите


       
Скопје, 6 декември, 2018 - 9:55 (META) 

Проектот за набавка на нови компјутери во училиштата и дигитализацијата на наставата, мора убаво да се осмисли пред да се изведе, советува проф. д-р Миле Јованов, претседател на Здружението на информатичари и Раководител на Институтот за интелигентни системи при Факултетот за информатички науки и компјутерско инжинерство (ФИНКИ). Ова следи по објавата на „Мета“ за најавата на заменик-министерот за образование и наука Петар Атанасов, дека државата планира да реализира нов проект „Компјутер за секое дете“ во македонските училишта.

– Прв приоритет е да се набават компјутери во основните и во средните училишта за опремување на кабинетите за наставата по информатика. Тие кабинети се разликуваат од сите останати кабинети. Ако другите користат технологија во наставата, во кабинетите по информатика имаме настава за технологијата и тука мора да има разлика во тоа како треба да изгледа таа училница во однос на стандардната – вели Јованов.

Според него, купување компјутери е проект кој бара многу сериозна инфраструктура.

Jovanov

– Минатата влада купи компјутери кои во некои училишта не можеа веднаш да ги вклучат оти беше слаба струјата, доводот до училиштата не беше доволен, па се копаше дополнително. Проблемот со пристап до Интернет во училиштата до ден денес не е добро решен. И не е едноставно да се реши затоа што имаме разлики во регионалниот развој. Во некое село има оптика, во некое едвај може да има некаков сателитски достап. Некаде може да го обезбеди телекомуникациски провајдер, некаде кабелски провајдер. Треба да се реши тоа, мора да има добар Интернет ако сакаме да имаме квалитетна настава со компјутери. Треба да има компјутери во училиштата, или подобро – во секоја училница, кои ќе служат како локални сервери за да се складираат содржини кои потоа учениците локално ќе може да ги повлекуваат за време на час. Пред да се купи компјутер, треба да се купи проектор за секоја училница. Регуларен проектор или комбинација (интерактивна табла) или пак, поголеми смарт телевизори, кои не се многу скапи. Треба да се размисли како ќе се комбинира училишната табла и проекторот односно телевизорот, значи мора просторот да се реши. Ако наставникот може да проектира и презентира работи, тоа значително ќе го подигне образовниот процес – додава Јованов.

komputer-za-sekoe-dete

Најважен дел, според професорот е одржливоста на проектот.

– Кој ќе набавува делови, кој ќе врши поправки кој ќе менува делови тековно, ова се прашања кои се клучни. Компјутерската опрема се расипува и тоа е нормално, но како ќе се организира грижата за опремата е важно. Би требало да се упростат тендерските процедури за набавка на делови на пример, бидејќи додека заврши една таква процедура, може да помине цело полугодие – вели професорот.

Според него, после набавката на опрема за кабинетите по информатика, треба да набави опрема за проектирање и преносни или фиксирани компјутери во секоја училница за наставниците кои ќе бидат поврзани на интернет, а потоа би можело да се оди со набавка на опрема за по неколку специјализирани училници за компјутеризирана настава (кои на пример, професорите по различни предмети би ги користеле наизменично, на пример би влегувале еднаш неделно или еднаш во две недели).

Сите претходно наведени опции или фази во компјутеризацијата, вели тој, ќе бидат поевтини, полесно одржливи и со огромен импакт во образованието, наспроти директно генерално купување на компјутери за секој ученик.